De perfecte coach voor jou!
 01/12/2017

Diepvries

 

Diepvriesproducten (zowel groenten als fruit) zijn gezond en kan je klaarmaken op dezelfde manier als verse producten. Tussen de pluk (of de vangst) en het invriezen, zitten slechts enkele uren zodat de smaak en de voedingswaarde bewaard blijven.  Diepvriesproducten zijn een welgekomen afwisseling voor wintergroenten en vergroten zo de variëteit aan vitaminen en mineralen.

Laat de producten niet ontdooien alvorens ze in een gerecht te gebruiken. Ontdooide producten mag je nooit zonder verhitting terug invriezen. Tijdens het ontdooien worden er immers nieuwe bacterieën gevormd. Bij invriezen zullen deze bacterieën niet afsterven zodat er na een tweede ontdooiing abnormaal veel bacterieën zullen zijn. Een recept dat je gemaakt hebt met diepvriesproducten, mag je uiteraard wel invriezen.  Je kan in de verschillende seizoenen ook zelf vers geplukte groenten en fruit invriezen zodat je er ook nog het volgende seizoen kan van genieten.
 
Verkoudheden, de griep en bronchitis zijn typische winterziekten die de immuniteit van kinderen zwaar aantasten. Om die te voorkomen hebben jonge mensen - maar ook volwassenen - dagelijks een flinke dosis vitaminen en mineralen nodig. De winter doorkomen zonder een verkoudheid is echt geen mirakel. Het volstaat om het immuunsysteem iedere dag optimaal te houden.
 
Hoe doe je dat? Eerst en vooral door te zorgen voor een degelijke, gevariëerde voeding.  Probeer iedere dag je groenten en fruit zo te kiezen dat ze alle kleuren bevatten.  Iedere kleur heeft zijn eigen vitamines en mineralen.
Lukt dat niet maak dan extra gebruik van het "vitamen-en-mineralencomplex".
Behoor je tot de groep die snel infecties van andere mensen overneemt, maak dan ook gebruik van het uitstekende anti-oxidanten complex "Rose-ox".  Iedere dag extra anti-oxidanten geeft kracht aan het lichaam en beschermt het tegen virusaanvallen. Anti-oxidanten worden ook heel veel gebruikt om de verkoudheidsymptomen sterk te verminderen. 
 
De koude is echter niet de enige bron die er voor zorgt dat er tijdens de wintermaanden veel zieken zijn. Vermoeidheid zorgt ook voor een verzwakt afweersysteem zodat virussen gemakkelijker kunnen toeslaan. Veel kinderen en volwassenen hebben daarom gedurende de winter extra magnesium en ijzer nodig om vermoeidheid tegen te gaan zodat ziekten de winterfeestvreugde niet in gevaar brengen.
 
Bronnen:
Son EW, Lee SR, Choi HS, Koo HJ, Huh JE, Kim MH, Pyo S.
Effects of supplementation with higher levels of magnesium on immune function.
Arch Pharm Res. 2007 Jun;30(6):743-9.
 
Start het jaar met goede voornemens
Zo'n 58 procent van de mensen die goede voornemens maakten voor 2010, houden ze nog steeds vol. Maar liefst 70 procent van de mensen die het voornemen afslanken hadden, vielen in 2010 gemiddeld 1-10 kilo af. Hieruit kan je concluderen dat het wel degelijk zin heeft om goede voornemens te maken. De 40 procent die de voornemens niet hebben waargemaakt, gaan het dit jaar zeker weer proberen. Van de mensen met een goed voornemen voor 2011 weet driekwart zeker dat het gaat lukken. Wel denkt 51 procent hierbij hulp nodig te hebben van de omgeving, het liefst van de partner.
Is afslanken dit jaar jouw goede voornemen?  Hier volgen enkele tips.
  • Mijd zoveel mogelijk brood, toastjes of crackers: dit zijn vaak vergeten dikmakers.
  • Neem liever 4 kleine maaltijden dan 2 grote.
  • Drink eerst een glas water voor je iets in je mond steekt.
  • Laat zeker 2à3 uur tussen twee eetmomenten.
  • Gebruik regelmatig groenten als snack.
  • Wil je een zoete snack neem dan een proteinereep
  • Wil je een warme snack probeer de nieuwe tomatengourmetsoep.
  • Probeer elke dag te bewegen, en 3 keer per week minstens een half uur.
 
Mannen en vrouwen slanken verschillend af

Tips om fit de winter door te komen

    • Sporten in de winter: verlies de moed niet. Ben je een fervent sporter in de zomermaanden?  Dan staak je die activiteiten beter niet in de winter. Lichaamsbeweging is namelijk een uitstekend tegengif tegen de herfstblues of een winterdip. Daarnaast vallen mensen die sporten in de winter ook minder snel ten prooi aan verkoudheden. Bovendien is het moeilijker om te herbeginnen na een wekenlange pauze dan een vaste gewoonte voort te zetten. Volhouden is dus de boodschap!
    • Geen excuus! Begin je echter al te klappertanden als je maar aan sport in de winterkou denkt? Of doe je aan een sport die enkel in de zomer te beoefenen valt? Dan is de winter het uitgelezen moment om nieuwe activiteiten te ontdekken.
    • Hup het bad in! Artsen waarschuwen: hevig huiverenheeft bijna altijd een verkoudheid als gevolg.  Wat helpt?  Een bad of warme douche.  Wie bij constante temperatuur van 40 graden het immuunsysteem voor 15  min verwarmt, kan 70% van alle gevallen een infectie verhinderen.
    • 's Morgens frisse lucht.  Vroeg opstaan loont: Een wandeling in de ochtend, van 30 min, hardt zich. Onderzoeken wijzen uit dat infecties tot 80 procent wordt vermindert.  Helaas voor de lange slapers: avondwandelingen hebben helaas minder effect.
    • De truc bij het douchen.  Een koud of warm douchend persoon? Liefst allebei.  Dagelijks afwisselend douchen motiveert het immuunsysteem tot topprestaties.  Testen aan de medische hogeschool in Hannover, Duitsland, bewezen dat met dagelijks afwisselen met koud en warm douchen, het verkoudheidsrisico met 53 procent vermindert.
    • Zwemmen is goed in de winter. De beste sport voor de winter: Zwemmen.  Twee maal per week 40 min.  In de winter beweegt men zich te weinig.  Zwemmen mobiliseert alle spiergroepen en steunt de gewrichten.
    • Fit in de woonkamer.  Zinkt de temperatuur onder 4 graden, stijgt het aantal hartaanvallen en hartinfarcten snel tot 35 procent.  Tip: Door gymnastiek bij kamertemperatuur voorkomt men zulke gevallen.
    • Meer drinken als in de zomer! Medici waarschuwen: Veel volwassenen nemen in de winter te weing vochtigheid tot zich.  Drink per dag 8 grote glazen water of thee.
    • Geen koffie.  Van overmatig nuttigen van koffie moet men afstand doen in de koude maanden.  Een universiteit in New York wees erop dat de teveel cafeïne het prestatievermogen van het immuunsysteem vermindert.  Koffiedrinkers zijn 3 keer zo vaak verkouden als theedrinkers.
    • Functionele kledij. Loopkleding wordt belangrijker naarmate de temperatuur lager is. In de herfst en
      winter moet de kleding goed beschermen tegen wind, regen en kou. Deze kleding mag niet doornat worden, omdat er dan afkoelingsverschijnselen kunnen opreden.
      Gebruik thermosonderkleding en zorg voor een wind en regenstopper. De transpiratiedamp moet wel naar buiten toe afgevoerd kunnen worden. Zorg dat je niet in het zweet "drijft".  Als het zeer koud is p
      robeer overdag te trainen en begin met wind tegen! Als je dan op de terugweg warm en bezweet bent, koel je niet onnodig af. Draag een muts om afkoeling van het hoofd zoveel mogelijk te voorkomen en bescherm de vingers door het dragen van thermische handschoenen of wanten.

Shake van de week Lichte chocolade koffieshake:  

    • 2 scheppen chocoladeshake (26gr)
    • 100 ml rijstmelk                               
    • 100ml water                                    
    • 100ml sojadrink-macchiattosmaak
Smakelijk!
 

Groente in de kijker : Prei

 
Prei is een vollegrondgroente zoals wortelen en selder, die je zowel in de winter als in de zomer kan kopen.
 
In de groentebak van de koelkast blijft verse prei ongeveer 2 weken goed. Ongewassen en op een koele, vochtige plaats kan u prei 1 tot 2 maanden bewaren. U kan ze afdekken met grond en liefst vorstvrij bewaren. U kan prei ook geblancheerd invriezen. De groente moet niet ontdooid worden om te bereiden.

Prei is heel rijk aan vezels en is een bron van kalium (handhaaft een normale bloeddruk en is noodzakelijk voor een goede werking van de spieren). Het groene bladgedeelte bevat meer vitaminen en mineralen dan het wit van de prei.

Prei-kerriemaaltijdsoep
Voor 4 personen: Smelt 3 eetl. boter in een soeppan en meng er 4 eetl. bloem door. Roer glad en laat 30 sec. zacht bakken. Voeg 2 eetl. kerriepoeder toe. Roer er beetje bij beetje 0,75 L groentebouillon doorheen en vervolgens 0.75l melk. Breng op smaak met nootmuskaat en chilipeper. Voeg 500 g prei in smalle ringen toe en 2 aardappelen in kleine blokjes.  Laat ± 15min. zacht koken. Mix naar believen en voeg 200gr kip of spek  of garnalen toe in kleine blokjes.  Laat nog even gaarkoken.

Wij helpen je graag verder!